FANDOM

Den sista önskningen

Omslag till den svenska upplagan

Den sista önskningen (polska: Ostatnie życzenie) är den kronologiskt första boken i Andrzej Sapkowskis bokserie Sagan om Häxkarlen. Det polska originalet publicerades 1993 (vilket originellt nog skedde efter publiceringen av Ödets svärd den kronologiskt andra boken i serien), men flera av novellerna i boken hade tidigare tryckts i det polska fantasymagasinet Fantastyka eller den tidigare novellsamlingen Wiedźmin (ej översatt), som innehöll de noveller som senare återpublicerades i Den sista önskningen, Ödets svärd och Coś się kończy, coś się zaczyna.

Noveller Redigera

Novellsamlingen har en ramberättelse som håller samman de skilda sju novellerna.

Geralt, som har blivit sårad i strid, vilar i ett av Meliteles tempel i Ellander. Under denna tid har han plötsliga tillbackablickar till sitt tidigare liv och var och en av dessa utgör en av samlingens noveller.

Svensk översättning Redigera

Den svenska översättningen har gjorts av Tomas Håkanson från det polska originalet. Håkanson har strävat efter att bibehålla en mytologisk inriktning på Sagan om häxkarlen och har därför översatt tämligen många av de namn som Sapkowski har gett sina varelser och platser. Sapkowski har en inriktning mot slavisk och annan östeuropeisk folktro och Håkanson har översatt detta till nordisk folktro. Dessutom finns ibland en engelsk översättning som är känd för många via datorspelet. Exempel: Det polska Utopiec/Vodnik blir på engelska "Drowner" och på svenska forskarl. Det polska och engelska kikimore blir på svenska mörksugga. Polska Wyzima blir engelska Vizima och svenska Vyzima.

På wikin har Håkansons översättning i allmänhet följts, förutom där en artikel behandlar något som bara finns i datorspelet. Då har istället den engelska termen använts.

Citat på denna wiki Redigera

  • Citat på denna wiki är tagna från följande tryckning av den svenska översättningen: ISBN 978-91-86437-10-7
Sagan om häxkarlen av Andrzej Sapkowski
Novellsamlingar
Wiedźmin (obsolete) | Den sista önskningen | Ödets svärd | Coś się kończy, coś się zaczyna (Något slutar, något börjar)
Romaner
Alvernas blod | Föraktets tid | Elddop | Svalans torn | Damen i sjön
Adaptations
Wiedźmin (Serieromaner) | The Hexer (film & TV-serie) | Wiedźmin: Gra Wyobraźni (PnP RPG) | The Witcher (datorspel) | The Witcher 2: Assassins of Kings (datorspel)