FANDOM

People Foltest full

Foltest — kung av Temeria, prins av Sodden, herre till Pontar och Mahakam liksom överprotektor av Brugge och Ellander. Son till kung Medell och drottning Sancia av Sodden.

Foltest är ogift. Många rykten går om kungens smaker efter skandalen med hans incestuösa affär med sin syster, Adda av Temeria. När han kröntes var hans vilja att hans syster skulle bli hans drottning. Adda dog, men affären gav ett barn, en dotter med en förbannelse över sig som förvandlade henne till en myling.

Förbannelsen bröts av Geralt och dottern döptes till Adda men efter detta förblev Foltest ogift. Istället inledde han en affär med baronessan Maria Luiza La Valette. Det ryktas att två av baronessans barn, sonen Bussy och dottern Anais, i själva verket är Foltests oäkta barn. Foltests egen dotter, Adda the White, är officiellt tronarvinge, men ses som omöjlig som framtida drottning tack vare förbannelsens kvardröjande effekter på hennes metala hälsa.

Foltest och Demawend av Aedirn allierade sig för att anfalla Nilfgaard, men kejsar Emhyr var Emreis var väl förberedd och mötte deras styrkor.

Galleri Redigera